studentbloggeren - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Er kosttilskudd som bloggerne tipser om nødvendig?

Jeg, som mange andre, leser blogger på topplisten. Så og si hver dag skriver de annonseinnlegg for enten nettsider som betaler de, eller bedrifter som sender de produkter som de skal teste og skrive om på bloggen. Noe av det de får tilsendt er kosttilskudd, kosttilskuddene blir beskrevet som noe vi  ha, hvis vi vil ha like fin hud, brunfarge, hår, negler (osv) som de. Et av de nyeste kosttilskuddene på markedet er "HairCare". Bloggerne anbefaler på det sterkeste at vi også tar det, for et sunnere og sterke hår. De følger opp med å si at man bør bruke det i flere måneder for å se virkningen (HairCare skriver man bør minimum bruke det i 6mnd, men aller helst 12mnd). På Haircare sine nettsider kan du kjøpe første pakke (med 60 kosttillskudd) for 199kr + 49kr i porto. Dette vil si ca.250kr for første måned med kosttilskuddet, for du skal ta 2 kosttillskudd daglig. Hvis første pakke koster ca.250kr, så vil nok prisen stige til neste gang man må kjøpe. Det jeg vil finne ut av er om det virkelig er nødvendig med disse kosttilskuddene som bloggerne tipser om.

Det som er spesielt med HairCare er at det inneholder ølgjær, og ølgjær inneholder B-vitaminer. B-vitamin blir ikke lagret i kroppen, så vi får det via kosten. Her er en liste over matvarer som inneholder B-vitamin. B-vitaminer er oppført som forskjellige vitaminer, deriblant B6 og B12, begge bidrar blant annet til nervesystemet og immunforsvarets normale funksjon. 
Matvarer som inneholder B6:

- Ulike kornprodukter, noen sorter frø, nøtter, fisk og belgfrukter. Fullstendig liste her.

Matvarer som inneholder B12: (kun animalske matvarer) 

- Ulike typer fisk og skalldyr, svin, kylling, storfè og andre typer kjøtt. Fullstendig liste her.

Andre vitaminer/mineraler HairCare inneholder er hirse, biotin, selen, sink og kobber. Det som er felles med disse er at man får de gjennom fisk, kjøtt og ulike kornprodukter. Så hvis man spiser variert, og får i seg noen av de matvarene nevnt over, så trenger man ikke kosttilskuddet. Er man vegetarianer eller veganer er det lurt å ta B12 kosttilskudd, men jeg tror neppe det er nødvendig å betale så mye som dette produktet koster.


(bilde hentet fra Haircare


 

hits